تناقض

تناقض

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

پشت عکس یادگاری، یادگاری میکشم

نعشه ی شعرم ولی دارم خماری میکشم
گوشه دنج اتاقم بی قراری میکشم

تکه های خاطراتم را کنارم چیده ام
پشت عکس یادگاری، یادگاری میکشم

روزگارم را اگریک روز نقاشی کنم
یک قفس با خاطرات یک قناری میکشم

مثل گربه دور دیزی بی قرار و باحیا
با همه دارایی ام درد نداری میکشم

خواب دیدم ماه بانوی دیار مادری
آذری می رقصد و من هم هزاری میکشم

معرفی کتاب: امی نوتر/مادر جبر نوین

EmmyNother
کتاب در باره چیست؟
کتاب در مورد زندگی امی نوتر، ریاضی دان قرن نوزده و بیست، از پیشگامان تفکر نوین مجردگرایی در جبر است. او کارهای بسیار مهمی در جبر و فیزیک نظری در رابطه با حلقه ها، میدان ها و ناورداها انجام داد که شایسته تقدیر بسیاری از برجسته ترین دانشمندان آن زمان از جمله انیشتن، هیلبرت، کلاین، وینر، وایل و... قرار گرفت.


بعضی از قسمت های جالب کتاب

  • امی می خواست در دانشگاه معروف گوتینگن که از نظر تربیت ریاضی دانان بزرگ بسیار شناخته شده بود، ادامه تحصیل دهد. تا آن زمان تنها زنانی که دکترای خود را از آن دانشگاه گرفته بودند سوفیا کوالفسکی و گریس یانگ بود ولی هر دوی آن ها خارجی بودند. هیچ دانشگاه آلمانی تا آن زمان ریسک پذیرفتن زنان آلمانی رو نپذیرفته بود. سوفیا بعد احذ دکتر کار خود را به طور مستقل در برلین به همراه کارل وایراشتراس ادامه داد. دانشگاه برلین به رغم پافشاری وایراشتراس حاظر به پذیرفتن سوفیا به عنوان مدرس نشدند. هیچ کس در برلین در مورد هوش و نبوغ یا مدرک سوفیا سوال نمی کرد بلکه همه تنها از قانون برلین پیروی می کردند.
  • زمانی که یانگ می خواست برای امتحان دکترا به دانشگاه برود، راننده ی کالسکه ای که در خواست کرده بود وقتی متوجه شد که در آن خانه تنها زنان زنندگی می کنند، آن محل را بدون او ترک کرد. آن راننده احمق نبود! او فکر می کرد فقط یک مرد می تواند برای امتحان دکترا به دانشگاه برود. البته یانگ تمام راه را دوید و سر وقت به امتحان رسید! او با اینکه دیگر نفسش در نمی آمد اما امتحانش را به خوبی داد و با درجه ی عالی دکترا گرفت.
  • آلمانی ها نمی خواستند خود را درگیر موضوع دشوار پرورش زنان تحصیل کرده بکنند. همه تصور می کردند که واژه محقق و دانشمند تنها به مردان اطلاق می شود.


  • امی آن توانایی را داشت  که به جای دیدن تک تک درخت های جنگل، خود جنگل را در یک نگاه ببیند. او بیشتر به توسع مفاهیم علاقه مند تا معرفی آنها و به همین دلیل در تدریس او خلاهایی بوجود آمده بود.


  • ددکیند فردی فروتن بود ولی آثارش شگفت آور بودند. او همیشه می گفت کتاب نظریه اعداد او، تنها گزیده ای از سخنرانی های دیرکله بود، اما او در چهار کتاب خود، ایده های خود را تصریح کرد و اگر نسخه چهارم را نگاه کنیم، رشد فکر او را خواهیم دید که بعید به نظر می رسد دیرکله از آن باخبر بود.


  • هیلبرت به کلاین گفت: "خوب کلاین ما می دانیم که امی باهوش است و عادلانه نیست اگر به طور رسمی در دانشگاه استخدام نشود. او موثرترین دانشور و استادی است که تا کنون داشته ایم."
  • کلاین پاسخ داد: "درسته اما اکنون زمان مناسبی نیست. او مخالف هایی هم داره اولین عامل زن بودن اوست"
  • هیلبرت: " فکر نمی کنی یهودی بودن او عامل دیگری باشه؟"


  • در سال 1917 انیشتن در نامه به هیلبرت نوشت: "دیروز گفت و گویی جالب با جانم دکتر امی نوتر داشتم در مورد ناورداها داشتم، در ننتیجه فکر کردم که شما نسبیت را از زوایای مختلف در نظر بگیرید. به نظرم خانم دکتر کارش به خوبی درک می کند." امی با پیوند ناورداها به جبرخطی توانست از فرمول بندی ریاضی برای نسبیت استفاده کند، کاری که بدون حضور امی هرگز کامل نمی شد.


  • امیل آرتین به مدت یک سال نزد امی به مطالعه ی جبر مجرد پرداخت. کورانت سعی کرد در ط.ل این مدت او را عضو موسسه ی ریاضی کند اما آرتین شاید از ترس آنچه کورانت به آن موسیقی می گفت، نپذیرفت.